2810 242 279 info@enolo.gr

Κορτιζόλη εχθρός και φίλος.Μειώστε τα επίπεδά της στο αίμα

image_pdfimage_print

Η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη, η οποία  συντίθεται από τον φλοιό των επινεφριδίων.

Η κορτιζόλη ως φίλος 

Η παραγωγή της κορτιζόλης έχει αγαθές προθέσεις: να δώσει ενέργεια στο σώμα όταν αυτό βρεθεί σε κίνδυνο . Σκεφτείτε έναν πρωτόγονο άνθρωπο που ξαφνικά βλέπει μπροστά του ένα ζώο το οποίο είναι θανάσιμος εχθρός του. Στη θέα αυτή, το σώμα του απελευθερώνει διάφορες ορμόνες για να ανταπεξέλθει στην κατάσταση. Όλοι αναγνωρίζουμε την αρχική αίσθηση μουδιάσματος, την εφίδρωση, την αυξημένη εγρήγορση, τους γρήγορους παλμούς, την αύξηση της αρτηριακής πίεσης και γενικά το αίσθημα φόβου που νιώθουμε, αμέσως μετά από το στρεσογόνο ερέθισμα. . Το πρώτο που κάνει η κορτιζόλη είναι να αυξήσει αμέσως τη γλυκόζη στο αίμα (το σάκχαρο του αίματος) διασπώντας το γλυκογόνο που είναι αποθηκευμένο στο συκώτι.  Με λίγα λόγια, η κορτιζόλη μας βοηθά να αντιμετωπίσουμε μια κατάσταση που προκαλεί στρες, όπως όταν δεχόμαστε σωματική επίθεση. Μας διευκολύνει να χρησιμοποιήσουμε την ενέργεια που έχουμε αποθηκευμένη στο σώμα μας. Η ορμόνη είναι ένας μηχανισμός επιβίωσης. Η κορτιζόλη δεν αυξάνεται μόνο όταν υπάρχει φυσική απειλή. Αυξάνεται πάντα όταν υπάρχει stress στον οργανισμό για οποιοδήποτε λόγο. Παραδείγματα αποτελούν η ασθένεια, η μυϊκή εξάντληση, ο πυρετός, ο πόνος, η χειρουργική επέμβαση, η υπογλυκαιμία ή ακόμα και το άγχος. Στις καταστάσεις αυτές, η κορτιζόλη αυξάνεται με σκοπό να κινητοποιήσει τον μεταβολισμό του οργανισμού προς την κατεύθυνση της προσαρμογής του προς το παράγοντα που προκάλεσε το στρες.

Η κορτιζόλη ως εχθρός

Τα αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης  μπορεί να οφείλονται:

  1. Σε μια νόσο που ονομάζεται σύνδρομο Cushing ( υπέρμετρη απελευθέρωση κορτιζόλης από τα επινεφρίδια)
  2. Σε παρατεταμένο στρές
  3. Ή να την παίρνει ο ασθενής εξωτερικά με την μορφή χαπιών ή ενέσεων.

Τα συμπτώματα από την υψηλή κορτιζόλη είναι:

Cortisol-symptoms
  • Ταχεία αύξηση του σωματικού βάρους, κυρίως στο πρόσωπο, το στήθος και την κοιλιά
  • «Στρογγυλό» πρόσωπο
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση
  • Οστεοπόρωση
  • Αλλοιώσεις του δέρματος (μώλωπες, ραγάδες, υπερτρίχωση )
  • Μυϊκή αδυναμία
  • Κυκλοθυμία, άγχος ευερεθιστότητα
  • Αυξημένη δίψα και συχνότητα ούρησης
  • Σακχαρώδης διαβήτης
  • Αύξηση χοληστερίνης
  • Έλλειψη σεξουαλικής επιθυμίας
  • Οι περίοδοι μπορεί να γίνουν ακανόνιστες, λιγότερο συχνές ή να επέλθει αμηνόρροια
  • Αϋπνία
  • Νεφρολιθίαση
  • Σύνδρομο αποστέρησης
  • Αυξημένη όρεξη για τροφές
  • Εξασθένηση του ανοσοποιητικού συστήματος με ότι αυτό συνεπάγετε για την υγεία

Μειώστε τα επίπεδα κορτιζόλης στο σώμα σας                                  

  • Η αντιμετώπιση του άγχος μειώνει την κορτιζόλη.
stressrelax

 

  • Φρούτα και λαχανικά
oi-ellhnes-den-katanalwnoun-arketa-frouta-kai-laxanika

Τα φρούτα και τα λαχανικά αποτελούν τη βάση για ένα αντιφλεγμονώδες  πλάνο, από τη στιγμή που τα θρεπτικά τους συστατικά λειτουργούν ως αντιοξειδωτικοί παράγοντες. Συγκεκριμένα, δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες και τα φλεγμονώδη στοιχεία, ενώ επιδιορθώνουν βλάβες σε κύτταρα που ήδη φλεγμαίνουν.

  • Ω-3 λιπαρά οξέα
o3-pos-kai-giati-ofeloun-tin-ugeia

Η παρατεταμένη συστηματική φλεγμονή μπορεί να προκαλέσει άνοδο των επιπέδων κορτιζόλης. Τα ω-3 λιπαρά οξέα βοηθούν στη μείωση των επιπέδων κορτιζόλης μειώνοντας τη φλεγμονή, καθώς μπορούν να μετατραπούν σε αντιφλεγμονώδεις προσταγλαδίνες που με τη σειρά τους περιορίζουν τα προφλεγμονώδη στοιχεία. Τα ω-3 απαντώνται σε ψάρια που ζουν σε μεγάλα θαλάσσια βάθη (σολομός, τόνος, ρέγκα, σαρδέλες, σκουμπρί), αλλά και σε σπόρους λιναριού στα  chia και στα καρύδια.

  • Τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη
glykeimios-deikths-fortio-250x166

Τα τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη έχουν αποδεδειγμένα μικρότερο αντίκτυπο στο σάκχαρο (ή γλυκόζη) του αίματος, απ’ ότι τα αντίστοιχα με υψηλό. Τι σχέση όμως έχει ο γλυκαιμικός δείκτης με την κορτιζόλη; Φαίνεται πως τα παρατεταμένα υψηλά επίπεδα κορτιζόλης  αυξάνουν το σάκχαρο του  αίματος, που σε βάθος χρόνου οδηγούν σε εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη, μεταβολικού συνδρόμου, παχυσαρκία και καρδιοπάθειες. Παραδείγματα τροφίμων με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο περιλαμβάνουν, δημητριακά ολικής άλεσης, φιστίκια, κριθάρι, κάσιους, φασόλια, φακές, , μήλο, αχλάδι, καστανό ρύζι .

  • Χρησιμοποιήστε προσαρμογόνα  Βότανα και Superfoods

Τα προσαρμογόνα βότανα  χαμηλώνουν τα  υψηλά επίπεδα κορτιζόλης  ,ισορροπούν τις ορμόνες, μειώνουν τις φλεγμονές έχουν φυσική αντικαταθλιπτική δράση, είναι κατά της κόπωσης και ισορροπούν το ζάχαρο και την πίεση του  αίματος  Πολλά από αυτά  όπως τα μανιτάρια Reishi και το κακάο, έχουν χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια για χιλιάδες χρόνια για την προώθηση καλύτερης γενικής υγείας με χωρίς  παρενέργειες.

Υπάρχουν τουλάχιστον 16 αποδεδειγμένα προσαρμοσιογόνα βότανα που μπορούν να βοηθήσουν στη μείωση της κορτιζόλης, συμπεριλαμβανομένων:

Ασβαγκάντα ashwaganda
Αστράγαλος
Τζίνσενκ ginseng
Γλυκόριζα
Iερός βασιλικός
Μανιτάρια, συμπεριλαμβανομένων των  reishi και Cordyceps
Ροντιόλα Rhodiola

  • Αιθέρια Έλαια για  χαλάρωση

Ομοίως με τα προσαρμογόνα βότανα τα αιθέρια έλαια, καταπολεμούν το  στρες και  εξισορροπούν τις  ορμόνες. Λεβάντα

Σμύρνα

Λιβάνι

Περγαμόντο

 

  • Άσκηση
ασκηση κορτιζCortisolArticleMeme 2

 

Η συστηματική άσκηση τείνει να μειώνει το σύνηθες ποσό κορτιζόλης στο αίμα, ελαττώνοντας τα συμπτώματα του στρες. Πρόσφατες μελέτες του Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice αναφέρουν  ότι η αεροβική άσκηση όπως το περπάτημα, το  jogging, η ποδηλασία,  το τρέξιμο  επιφέρουν  μείωση στη κορτιζόλη του αίματος.

  • Κοιμηθείτε αρκετά
Cortisol-Circadian-Rhythm

Όσοι έχουν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης είναι δύσκολο να κοιμηθούν και να ξεκουραστούν . Σε άτομα με φυσιολογικούς κιρκαδικούς ρυθμούς, τα επίπεδα κορτιζόλης αυξάνονται κατά τις πρώτες πρωινές ώρες και στη συνέχεια  πέφτουν  πολύ χαμηλά το βράδυ πριν τον ύπνο και κατά τη διάρκεια του ύπνου. Οι άνθρωποι που αναπτύσσουν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης μπορεί να αισθάνονται το αντίθετο: ανήσυχοι τη νύχτα και κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας Με τη λήψη των μέτρων που αναφέρονται , θα πρέπει να είναι σε θέση να ξεκουραστούν πιο εύκολα. Ιδανικά, θα πρέπει οι άνθρωποι να κοιμούνται  επτά έως εννέα ώρες κάθε νύχτα για να επανέλθει ο  κιρκαδικός ρυθμός σε  ισορροπία.

  • Μη παίρνετε χαπάκια κορτιζόνης με το παραμικρό

Η  κορτιζόνη σαν χαπάκι,αλοιφή ή spay πρέπει να την λαμβάνουν τα άτομα μόνο σε καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης πχ ένα αλλεργικό σοκ που τότε πράγματι σώζει ζωές. Όμως τα τελευταία χρόνια γίνεται μια αλόγιστη χρήση ,είναι πανάκεια για όλες τις ασθένειες γιατί καταστέλλει τα συμπτώματα του ανοσοποιητικού συστήματος και έτσι είναι ικανοποιημένος ο ασθενής που αμέσως δρα και δεν έχει συμπτώματα  και ευχαριστημένος ο γιατρός που χωρίς να σκεφτεί για την αιτία της ασθένειας  δίνει την κορτιζόνη  .Ακόμα και τα περισσότερα  μικρά παιδιά και βρέφη είναι εξαρτημένα από τα εισπνεόμενα spay κορτιζόνης.Αυτή η μόδα πριν μερικά χρόνια δεν υπήρχε μεγαλώνει μια γενιά με ένα ανοσοποιητικό σύστημα σε καταστολή με ότι αυτό συνεπάγεται μακροχρόνια για την υγεία της. Εδώ είναι και διαφορά της κλασσικής ιατρικής από την  ομοιοπαθητική.Η ομοιοπαθητική  έχει σκοπό να δυναμώσει το ανοσοποιητικό ,να διεγερθούν οι μηχανισμοί αυτοθεραπείας και να επέλθει η θεραπεία από τον ίδιο τον οργανισμό όπως είπε  ο πατέρας της Ιατρικής Ιπποκράτης:

το σωμα εχει την δυνατοτητ αυτοθ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

  • https://thetruthaboutcancer.com/high-cortisol-levels-breast-cancer
  • The Effect of Exercise Walking on Cortisol Levels. University of Utah
  • https://draxe.com/cortisol-levels/

Author Info

Dimitra Tilianaki

No Comments

Post a Comment