2810 242 279 info@enolo.gr

Αυτισμός και μέθοδο Tomatis

Αυτισμός και μέθοδο Tomatis

Η μέθοδο Tomatis δεν θεραπεύει τον αυτισμό αλλά μπορεί σημαντικά να βελτιώσει τη ζωή πολλών παιδιών που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού.

Ο αυτισμός επιδρά στην φυσιολογική ανάπτυξη του εγκεφάλου στις περιοχές της κοινωνικής αντίδρασης και της επικοινωνίας. Τα παιδιά και οι ενήλικες με αυτισμό έχουν δυσκολίες στην λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία, την κοινωνική συναναστροφή και τις δραστηριότητες παιχνιδιού. Δυσκολεύονται  να επικοινωνήσουν με τους άλλους και να σχετιστούν με τον έξω κόσμο.

Συν τοις άλλοις τα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού είναι υπερευαίσθητα στους ήχους. Η υπερευαισθησία αυτή είναι ανυπόφορη. Κάποια συμπτώματα, που συναντάμε στο φάσμα του αυτισμού και σχετίζονται με την λειτουργία του αυτιού, είναι τα εξής:

  • κλείνουν τα αυτιά τους με τα χέρια,
  • έχουν νευρικά ξεσπάσματα,
  • επαναλαμβάνουν κάποιες λέξεις ή φράσεις ξανά και ξανά,
  • δεν φαίνεται να ακούνε όταν τους μιλούν,
  • δεν αντιλαμβάνονται λεπτά λεκτικά συνθήματα,
  • αντιδρούν σε νέους ήχους, μυρωδιές και υφές,
  • μιλάνε με έναν ανώμαλο τόνο φωνής ή με περίεργο ρυθμό και ένταση
  • δεν αντιλαμβάνονται τη πρόθεση και το τόνο της φωνής των άλλων
  • επιδεικνύουν αδεξιότητα,
  • έχουν ανώμαλη στάση σώματος και έναν εκκεντρικό τρόπο κίνησης κ.α.

Η βασική αιτία των παραπάνω δυσκολιών είναι ο τρόπος που ακούμε. Και δεν αναφέρομαι στο αυτονόητο: ακοή= αυτί.

Όλοι πιστεύουν ότι ακούμε με τα αυτιά μας (από τα αυτιά μας) και μόνο. Η πραγματικότητα όμως είναι πολύ διαφορετική.

Ακούμε και μέσω του αυτιού μας αλλά και μέσω του σώματός μας[1].  Τα αυτιστικά παιδιά, όμως, ακούνε κυρίως με το σώμα τους. Οι ήχοι λαμβάνονται, απορροφώνται περισσότερο από το σώμα τους (οστέινα) και φτάνουν στον εγκέφαλο αφιλτράριστοι.

Η πληροφορία μέσω του αυτιού (αέρινη αγωγιμότητα) συλλέγεται από το τύμπανο και ρυθμίζεται από την τυμπανική μεμβράνη και τα μικρά οστάρια του έσω αυτιού. Σε αυτή τη λειτουργία οφείλεται η ικανότητα να ενισχύουμε τους αδύναμους ήχους και να κατασιγάζουμε τους θορύβους ή τους αδιάφορους ήχους στο βάθος. Όμως τα κόκκαλα δεν έχουν την δυνατότητα να φιλτράρουν και να ρυθμίζουν τους ήχους που λαμβάνουμε με αποτέλεσμα να ο θόρυβος στο φόντο (background) να φαίνεται πολύ δυνατός και επιθετικός συγκριτικά με την ανθρώπινη φωνή, κάνοντας αδύνατη την συγκέντρωση μας στην απαιτούμενη πληροφορία (φωνή, ομιλία, ήχο).

Η εκπαιδευτική μέθοδο Tomatis μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά που είναι στο φάσμα του αυτισμού:

  1. ρυθμίζοντας την αιθουσαία[2] λειτουργία του αυτιού,
  2. απευαισθητοποιώντας την οστέινη αγωγιμότητα.

Μια σωστά ρυθμισμένη αιθουσαία δραστηριότητα  είναι σημαντική για να διατηρεί το παιδί σε μια κατάσταση ηρεμίας αλλά και ετοιμότητας.

Ρυθμίζοντας την αισθητηριακή ολοκλήρωση του αυτιού είναι το κλειδί στην προσπάθεια των παιδιών αυτών να βγούν από το « κοχύλι» τους και να επικοινωνήσουν με την οικογένειά τους.016-e12884426775381 (2)

Όλοι μας έχουμε τη δυνατότητα να μαθαίνουμε πολλά πράγματα στη ζωή μας. Η εκπαιδευτική μέθοδος Tomatis συμβάλει σημαντικά στη δημιουργία ενός ασφαλούς περιβάλλοντος για τα παιδιά που έχουν δυσκολίες στην ακουστική-συναισθηματική κατανόηση. Για αυτά τα παιδιά που δυσκολεύονται να προσαρμοστούν σε έναν άγριο ηχητικό περιβάλλον. Για αυτά τα παιδιά που οι αισθήσεις τους είναι υπερευαίσθητες σε ηχητικά- λεκτικά ερεθίσματα που τους βομβαρδίζουν καθημερινά οι γύρω τους.

[1] Τα κόκαλά μας είναι πολύ καλοί ηχητικοί Αγωγοί (conductors).
[2] Το Αιθουσαίο Σύστημα ξεκινάει από το μέσο και εσωτερικό μέρος του αυτιού:  Σχετίζεται στενά με τη βαρύτητα, την ασφάλεια, την επιβίωση, τη διέγερση και την προσοχή. Αντιστοιχεί στην αίσθηση της ισορροπίας και κίνησης.

Author Info

Κλειώ Ανδρουλάκη

Σύμβουλος Ολιστικής Βοτανοθεραπείας Κοινωνιολόγος-Εκπαιδευτικός Ηχοθεραπεύτρια

No Comments